A világ dolgairól matematikus szemmel

Matematika, játékelmélet, és ami eszembe jut

Matematika, játékelmélet, és ami eszembe jut

Tényleg reménytelen lenne a vírus megállítása?

2020. március 21. - Csóka Endre

Röviden: nem reménytelen. Ezért még fontosabb, hogy tegyünk meg mindent a terjedés ellen!

De akkor miért halljuk annyi helyről, hogy ez a vírus már megállíthatatlan? Ez is abból az örök problémából fakad, hogy legtöbben azt tekintik komoly embernek, aki mindig mindent nagyon tud. A sajtó is az ilyen véleményeket közli, különösen a mellbevágó állításokat, néha még torzítva is rajta, hogy ütősebb legyen. Ezért azok a hangok a leghalkabbak, akik nem tudják biztosan. Talán nem az én tisztem lenne őket képviselni, mert bár matematikusként nagyobb a kompetenciám a legtöbb megszólalóénál, látom az adatokat és a cikkeket, de mégsem vagyok járványterjedési szakértő. De talán éppen ezért rajtam nincsen nyomás, hogy olyat is nagyon tudjak, amit még nem tudhatunk. Ezért én merem hangosan is nem tudni.

Nem tudjuk biztosan, hogy ez a járvány tényleg végig fogja-e fertőzni a lakosság kb. felét. A modellek nem láttak még a 21. századi Nyugaton ilyen védelmi intézkedéseket, mint most, nem tudjuk, hogy kutatóink milyen gyorsan állnak elő valamivel, ami tovább lassítja a terjedést, és a vírus tulajdonságaiban is még mindig vannak bizonytalanságok. Napról napra bővülnek az ismereteink. És mivel a határokat lezárjuk, innentől pár hónapig minden ország egy külön történet lehet. Talán nem reménytelen, hogy néhány országban sikerül féken tartani a koronavírust. Vagy legalább fel tudják tartani, amíg meg nem segít minket a tudomány (és a nyár). Amit tényleg tudunk, az az, hogy vagy megállítjuk a járványt, és 1% alatt marad a fertőzöttek aránya, vagy az ország kb. feléhez eljut. Bármilyen köztes lehetőség valószínűtlen. És azt is tudjuk, hogy Kínában és Dél-Koreában már sikerült megállítani. Ez viszont azt jelentheti, hogy a tét annál is nagyobb, mint amekkorának mondják: az, hogy Magyarországot végigfertőzi-e a vírus, azon is múlhat, hogy néhánnyal több vagy kevesebb lesz a felelőtlen ember. Ezt még akkor is fontos észben tartani, hogyha csak egy kis esélyű, halovány reménynek tekintjük a járvány megfékezését.

Ráadásul ha be is következik az az általánosan jósolt (bár egyre gyakrabban megkérdőjelezett) pesszimista forgatókönyv, hogy a koronavírus mindenképpen végigmegy a társadalom jelentős részén, akkor sem mindegy, hogy milyen gyorsan. Nem csak a sokat hangoztatott egyenletesség és az egészségügyi kapacitások miatt. Akkor már sokkal inkább azért, hogy az egészségügynek több ideje legyen felkészülni, mert most még láthatóan csak a kormányzati nyilatkozatokban áll készen. (Például egy kollégám egész családjának tipikus koronavírusos tüneteik vannak, azt is tudják, honnan kapták el, de kapacitáshiány miatt még csak nem is tesztelik őket, csak azt kérték, hogy maradjanak otthon.) És ha lassabb a terjedés, akkor jobb tudományos háttér mellett, melegebb időjárással és kisebb esetszámmal érjük el a csúcspontot, és végül a fertőzöttek száma is kevesebb lehet. Néhány százalék különbség is néhány százezer embert és sokezer életet jelenthet! Már ez is elég ok ahhoz, hogy

maradj otthon, kerüld az embereket, moss kezet, és biztass erre másokat is!
fotelharcos.jpg

ui.: Én csatlakoztam az ,,Azonnali Kijárási Tilalmat'' nevű facebook csoporthoz, melynek jelenleg 106 000 tagja van. Noha nem jó, ha a laikusok átveszik a szakértők szerepét, de szerintem annak nincs realitása, hogy a közvélemény nyomására vezessenek be egy nem kellően indokolt kijárási tilalmat, annak viszont van, hogy nem merik meghozni a szükséges szigorúbb intézkedéseket, mert félnek, hogy nem lenne kellő támogatottsága. És a politikai logika is azt diktálja, hogy inkább azt magyarázzák el, hogy nincs esély a járvány megfékezésére, mint hogy megkockáztassanak egy elfojtási kísérletet. És egyébként is minden információt és szakvéleményt egybevetve nekem tényleg nagyon úgy tűnik, hogy érdemes lenne valamilyen szintű további szigorítás felé lépéseket tenni.

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekelmelet.blog.hu/api/trackback/id/tr3315539702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Exploiter 2020.03.22. 17:31:57

A mostani helyzetben még van reális esély a megállításra.
Ha a mostani védekezés levinné 25 -ről 15 százalékra és azonnal bevezetnék a kijárási tilalmat, ami mondjuk két hétre rá 5-re csökkentené, aztán lelapítaná, akkor egy 15-20 ezer fővel megúsznánk, kb négy hét múlva, aztán rá négy hétre akár lezárt határok mellett elkezdhetnénk élni is.
De nem ezt csinálják, amiből az jön le nekem, hogy nem bíznak ebben. Így viszont nem is fog sikerülni. Egy pár héttel későbbi arányokkal már a százezres kategóriában járunk, még egy pár hétre rá meg tényleg összejön a 60%.

midnight coder 2020.03.22. 17:48:20

@Exploiter: Mondjuk, lehet hogy ez a mindenkori politikai elitet túlzottan nem is zavarja. Persze nyíltan nem lehet azt mondani, hogy dögöljenek meg a 40 évnél idősebbek, de kevesebb idősebb polgár = kevesebb kiadás az egészségügyben és a nyugdíj rendszerben. A baloldal pedig a boomerek fogyásának örülhet, kevesebb idősebb polgár = kevésbé tapasztalt társadalom. Egy csecsemőnek minden nácizmus új.

Runner42 2020.03.22. 19:37:53

Persze, hogy van megoldás. Dél-Korea néhány hét alatt megállította a vírus terjedését. Félórás gyorstesztekkel, drive through tesztelési lehetőségekkel. Egy gyorsteszt ára 2,5 dollár. Mintegy 250 ezer tesztre volt szükségük, egy 60 milliós országban.
Igaz, maximálisan fel voltak készülve. Az elmúlt 15 év SARS és MEDS járványaiban kifejlesztették az eljárásaikat.
Európa nem volt felkészülve, ennek az olaszok és a spanyolok isszák leginkább a levét. A spanyoloknál 24 ezer fertőzött után rendeltek gyorsteszteket, illetve kísérleti jelleggel bevezették néhány helyen a drive through teszteket. A csehek múlt héten már hozattak maguknak 100 ezer gyorstesztet Kínából.
Az aperitív törzs, amely a nagy ember avatárja, csak hazudozik. A minimum, hogy minden fertőzésről be kellene számolnia. Egyébként Dél-Koreában, minden tesztelt ember kapott egy azonosítót, így védvén az emberi jogaikat. Hazugság, hogy azért nem ad adatot az aperitív törzs, mert meg akarja védeni a fertőzöttek jogait. De, bezzeg azonnal korlátozni akarják az emberek alkotmányos jogait a járványra tekintettel. Kilóg a lóláb...

Szóval van megoldás, kíváncsian várom mennyi honfitársunk ak kell megfertőződnie, meghalni, mielőtt a nagy ember hizat gyorsteszteket. Azért, a magyar ellátó rendszer annyira gyenge, lehet nem is lennék képesek megszervezni a védekezést, mint Dél-Koreában.

Runner42 2020.03.22. 19:41:30

www.propublica.org/article/how-south-korea-scaled-coronavirus-testing-while-the-us-fell-dangerously-behind

Akit érdekel és bírja az angol nyelvet. Mert hazánk az oroszos fake news országa.....

HaD 2020.03.22. 20:33:13

@Runner42: khmmm...MERS volt az a járvány;)....amúgy ott a pont...nota bene a teszt önmagában kevés egy járvány profi kezeléséhez...itt annyira nagy az amatörizmus hogy az már gyanús

HaD 2020.03.22. 20:44:21

@Exploiter: az izoláció helyes dolog de ahhoz egyrészt igen komoly előkészület kellett volna(amire volt is bőven idő)...pl izolálandó és alapellátásban résztvevők kijelölése(a digóknak most esett le)...vagy pl. alapellátás dologi igényeinek biztosítása logisztikája...stb...ehelyett most ép a szólásszabadságot fogják korlátozni....Moszkva:)

HaD 2020.03.22. 20:46:53

@Runner42: igen...a telekommunikációt is csúcsra járatták

Runner42 2020.03.22. 20:48:19

Oké, fejből írtam a tényeket, rövidítéseket, a cikket tegnap olvastam. Persze, a teszt csak eszköz és mivel gyors duplán nyer, aki alkalmazza. A következő, a jogi és morális karantén. Illetve, a kontaktok lekövetése. Kizárt dolognak tartom, hogy ez nálunk világszínvonalú lenne. Manapság a mobilok világában elvileg nem lenne olyan bonyolult. Az ellátó rendszer meg romokban.
Nehéz kimondani, de mi nagyon nem vagyunk megnyugtató helyzetben. A halottainkat majd a stadionokban fogjuk eltemetni. RIP....

HaD 2020.03.22. 20:56:58

@Runner42: valszeg egy sunyi hatalmi játszma játékosai vagyunk

HaD 2020.03.22. 21:06:14

ja és ha már matek... így este mesének is jó a sakktáblás búzaszemes arab történet:)....haladóbbaknak járványdinamikai számtan is szórakoztató irodalom...

Runner42 2020.03.22. 21:16:43

Véleményemet arra alapozom, amilyen információkat összeszedek. Ha lett volna gyors teszt, akkor a szegedi doki az autójába beülve elhajt a legközelebbi drive through helyre, megnyalja a pálcikát, majd fél óra múlva a mobiljára megkapja az eredményt. Lehet, ezt megtette volna, mielőtt bemegy a klinikára dolgozni. Ehelyett szétfertőzte a klinikát. Ő orvos, mit várjunk akkor egy egyszerű átlagembertől?
Hazánkban még a szimptómákat egyértelműen produkáló embereket is elhajtják a tesztektől. Csak többszöri, kétségbeesett könyörgések után csinálnak tesztet. Miért is lennék optimista?

HaD 2020.03.22. 21:36:09

ha már infó...tudja vki hogy egy fertőzött szervezete hány nap alatt győzi le a vírust,pontosabban ha gyógyult akkor hány nap múlva nem fertőz(ez a karantén hossza miatt érdekelne)...illetve a lélegeztető gépre szorulók hány % élt túl???

Ad Dio 2020.03.22. 21:44:29

Az TELJES kockázati csoportnak (65 év felettiek+ide vágó alapbetegségek) már vagy két hete szigor karanténban lenne a helye. Az SOKKAL többet ért volna mint az iskolák bezárása. Talán még mindig nem késő, bár azt hiszem a politika gyáva: biztonsági játékot játszik, ami rengeteg ember életébe fog kerülni az egész nyugati világban....

Ad Dio 2020.03.22. 21:52:21

@HaD: A felépülés hossza a betegség súlyosságával arányos. Lehet 2 hét, de akár 2 hónap is. A súlyos esetek mortalitása nagyon-nagyon eltérő képet mutat országonként, de aki oda jut - főleg ha idős vagy beteg - annak az esélyei nem túl jók.

Exploiter 2020.03.22. 21:54:32

@Ad Dio:

Az is egy reális scenario, hogy egyszerűen a valóban hatásos dolgokat nem merik megtenni, amíg nem késő, mert félnek a népharagtól.

De ha a gazdaságot féltik, a teljes kontrollálatlanság és a teljes elfojtás is jobb, mint az, amikor a termelést is beáldozzuk és a hullákat is csak elszórjuk időben.

Nem tudom mire várnak. Lehet, hogy azért nem világos a terv, mert nincs terv, csak sodródás van.

Ad Dio 2020.03.22. 22:00:59

@Exploiter:

Amennyire bizonyos kérdésekben szembe mertek menni a divattal, annyira most nem. Igazodás van az elvárásokhoz.

Pedig ez a vírus nem egy komoly rejtvény: PONTOSAN tudjuk, hogy kik a fő áldozatok, kik a kockázati csoport. Ezt a csoportot kellene nagyon szigor karantén alá tenni. Vagyis kellett volna már rég, de minimum tegnap.

Ezt a szigor karantént LEHETETT volna megfejelni az iskolák bezárásával vagy épp egy szükség szerint szigorodó kijárási tilalommal. De az ALAPNAK a kockázati csoport izolálását kellene tekinteni.

Amit ma csinálunk, az ködszurkálás... semmi több. És a hatásfoka is pont annyi.

Ad Dio 2020.03.22. 22:06:45

@Exploiter:

Szomorú, de az van, hogy körülnéztek: ki hogy kezeli a járványt? És belőtték magukat középre. Sem nem túl engedékeny, sem nem túl szigor.ú. Hasonló halálozási szinteket várnak, mint a többi ország Európában. Ahogy az olaszokat elnézzük, ez valójában tragikusan magas lesz. De mivel mindenhol így lesz, lehet majd mutogatni körbe, hogy "dejszen a szomszédnál is...". Politologika. Lehetne bevállalósabban? persze, de az politikailag kockázatos. És a kockázatot ma nem vállalja senki... Pedig szerintem Mo-on a kormány rendelkezik annyi támogatási tartalékkal, hogy simán bevállalhatná... de nem teszi... sajnos... és ennek rengeteg halálos áldozata lesz... nem is beszélve a földbe álló gazdaságról...

Exploiter 2020.03.22. 22:22:13

@Ad Dio:

Ezzel egyetértek. Ha tudnám, hogy a célcsoportot alkotó rokonaim nagyjából biztonságban vannak, a magam kis pár ezrelékes esélyével már azt mondanám, vállalom ezt a rizikót, inkább, mint egy újabb tíz éves gdp rollbacket.
Így viszont csak ülhetek a seggemen, és imádkozhatok, hogy ők is megússzák, meg valami csoda folytán az ország se menjen a kukába. Közben meg minden logikus gondolatsor oda vezet, hogy előbb-utóbb el fogják úgyis kapni és nyakunkon a szaros válság is. Se ez, se az.
Kurva depressziós érzés.

Runner42 2020.03.22. 22:28:25

Az én megoldásom, amely unortodox, tehát akár még tetszhet a nagy embernek is: idősek, krónikus betegek, azonnali és szigorú karantén (nyugger gulág). A többiek vissza a pics@ba dolgozni. Gdp így rendben van. Az emberek 80%-a tünetmentesen vészeli át a vírust, tehát még ki sem esik a munkából. A 20% nagy része komoly, influenzával mehet betegszabira. 2 hét után vissza az eke szarvához. Miután 3-4 hónap után a társadalom már nem fertőz tovább, ki lehet engedi az időseket és a kró ikus betegeket a karanténból.
Még ez is jobb, mint a mostani nihil. A fertőzést nem tudjuk megállítani, a gazdaságot meg a padlóra küldjük. Esetleg, a politikusok megszervezik és megteszik amit Dél-Korea.

Ad Dio 2020.03.22. 22:43:59

@Exploiter:

A tragikus gazdasági visszaesés borítékolható, nem is annyira tőlünk függ, mint inkább a világ többi részétől. Amúgy annnnnnnyira nem lesz katasztrofális, mint amennyire a számokból annak fog tűnni, mert ebbe a szarba együtt megyünk bele és szinte mindenkit a világon egyformán fog terhelni (talán az egy Kínát leszámítva). Ennél fogva nem fogjuk annyira szernak találni, mint a 2008-as válságot, ami meglehetősen egyenetlenül találta meg a világot.

Viszont az újjáépülés lassú lesz. A németek 1.5-2 évvel számolnak a vírus lefutásában. Onnantól indul az újjáépülés.

Sebaj: ki ha mi nem faszagyerek!

Sir Galahad 2020.03.22. 22:46:37

@Ad Dio: lgazad van, de ez sajnos nem ilyen egyszerű. A veszélyeztetetteket (tipikusan az időseket) egész egyszerűen nem lehet Magyarországon korlátozni, mert nem fegyelmezettek, ráadásul sokan vannak, annyira, hogy gyakorlatilag ők döntik el a választäsokat. Ehhez adjuk hozzá, hogy a magyar kormány ellenzéke nem konstruktív. Innentől érthető, hogy a kormány kemény intézkedések helyett csak nevetséges módon rimánkodik az öregeknek. Ebből így nem lesz sikeres védekezés. Már el is volnánk egyébként késve vele.

Ad Dio 2020.03.22. 22:47:30

@Runner42:

Ennyire nem egyszerű a dolog. A kockázati csoport izolálása magában nem elegendő. Ki kell egészíteni más rendelkezésekkel is, a helyzetnek megfelelően. Viszont az alapnak a kockázati csoport izolálásának kellene lennie.

És ehhez nem elég az, hogy "javasolják"...

Ad Dio 2020.03.22. 22:51:35

@Sir Galahad:

"lgazad van, de ez sajnos nem ilyen egyszerű. A veszélyeztetetteket (tipikusan az időseket) egész egyszerűen nem lehet Magyarországon korlátozni, mert nem fegyelmezettek, ráadásul sokan vannak, annyira, hogy gyakorlatilag ők döntik el a választäsokat. "

A választások két év múlva lesznek. Addigra gyönyörűen látszik majd, hogy melyik ország milyen sikeresen is védte meg a maga kockázati csoportját. Ha megmentik az életedet, szerintem nem kérdéses, hogy hova fogsz szavazni.

Az ellenzék konstruktivitása meg nem kell ehhez. Apropó: ellenzék? Az ki? Létezik még egyáltalán? Merthogy szerintem jelenleg radarhatár alatt van az egész banda...

Exploiter 2020.03.22. 22:53:10

@Ad Dio:

Ebben nem értek egyet.
Egy fél évet se húzunk ki a jelenlegi felállásban anélkül, hogy át ne állnánk egy rohadt háborús gazdaságra, jegyrendszerrel, statáriummal, mianyámmal.
Két év... azalatt nem tíz évet vesztünk, hanem visszamegyünk 90-be.
Akkor inkább tegyük fel a kezünket és bulizzunk az utcákon.

Ad Dio 2020.03.22. 23:07:40

@Exploiter:

A jövő nyitott és ismeretlen. De - SZERINTEM - ha a pánik nem uralkodik el a döntéshozáson, akkor én nem látom ilyen feketén a dolgokat. Az élelmiszer termelése a legfontosabb feladat. Ha az zavartalan (márpedig e téren mi simán tudunk önellátóak lenni), akkor minden más megoldható.

És igen: lehet hogy jegyrendszer is lesz. És? Akkor mi van?

Azért azzal is számolj, hogy ha otthon ülsz. Nincs fizetni való hiteled. Esetleg nincs fizetni való rezsid (olasz minta). Se fizetni való járulékod (olasz minta). Akkor mire is költesz? Gyakorlatilag a kajára. Mennyit is? Fejenként 25.000? Főleg hogy választék sem lesz olyan nagy...

Szar? Persze. Tragikus? Nem hiszem.

Ráadásul nincs b. lehetőség. Menni vagy...

Ad Dio 2020.03.22. 23:11:32

@math0:

Megpróbálok neked normálisan válaszolni, de ha belefogsz a kurvaanyázásba, azonnal ott foglak hagyni :-).

Szóval ami Kínában lehetséges, az Európában nem. Ezt látjuk a szemünkkel. Nem véletlen választottak az ókori Rómában válságos időkben diktátort. Ezt mi nem tesszük meg (for obvious reasons). De innentől a kínai megoldás nem ültethető át 1:1-ben. Olyan protokoll kell, ami az individuális európai gyomornak is bevehető.

HaCS 2020.03.22. 23:28:33

@Runner42:

" A 20% nagy része komoly, influenzával mehet betegszabira. 2 hét után vissza az eke szarvához. Miután 3-4 hónap után a társadalom már nem fertőz tovább, ki lehet engedi az időseket és a kró ikus betegeket a karanténból."

A betegek 10-15 %-ának van kb. szüksége intenzív ellátásra. Mo.-on kb 1200 intenzív ágykapacitás volt országosan a járvány kezdetekor (Egyébként kb. ez az EU-átlag is.). Azaz egy heti lefutással számolva kb. 12000 beteg esetén tudnánk a megfelelő ellátást biztosítani, ha maximálisan ki tudjuk használni a kapacitást. Ha meg tudjuk 4-szerezni, akkor 50000-et hetente. Akinek valóban intenzív ellátásra lenne szüksége, de nem kapja meg, annak a túlélési esélyeit meg lehet becsülni az olasz adatokból.....
A magyar lakosság 80%-a 8 millió fő. Ha 60% kell a nyájimmunitáshoz, az kb. 5 millió fő (= 100 hét X 50000 fő). Igen, kettő teljes év. Reméljük a vakcina hamarabb meglesz...

Ha nem mérted volna fel a helyzet súlyosságát!

Sir Galahad 2020.03.22. 23:39:04

@Ad Dio: Az öregek nem így működnek (tisztelet a kivételnek). Ha racionálisan gondolkoznának, elég lenne nekik a kérés is. Nem, ezek fafejűek, őket ne korlátozza senki, ők jobban tudják. Az, hogy megmentik őket, nem igazán érdekli őket.

Az ellenzék? Most támadt fel a semmiből, megnyerték a fél országot. Ha az öregek átállnak hozzájuk, két év múlva ők nyernek.

Ad Dio 2020.03.22. 23:43:39

@HaCS:

A számok nagyon becsapósak és szerencsére a javunkra tévedünk. Mivel a tünetek nem egyediek, illetve általában gyengék, a legtöbb fertőzés rejtett marad. Így a valós eseteknél minimum egy nagyságrenddel alacsonyabb a felderített esetek száma. Mivel a súlyos eseteket szinte kivétel nélkül azonosítjuk, így a kórházi kezelést igénylő esetek gyakorisága akár egy nagyságrenddel is tűnhet magasabbnak a valós értéknél.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.22. 23:44:26

@HaD: a tüdőgyulladásos(tehát lélegeztetőre szoruló) betegnek a tüdeje 20%-ban roncsolódik. Tekinthetjük valaha is gyógyultnak?

Exploiter 2020.03.22. 23:44:40

@Ad Dio:

A B lehetőség lenne az elfojtás. Egyetértek, ez itthon kb esélytelen.
A C lehetőség, hogy történjen, aminek kell. Ha anyámat megkérdeném, van tíz százalék esélye meghalni, vagy nyomoroghat még húsz évet, tudom mit választana, mert most is dolgozik még, nyugdíj előtt nem akarja kirúgatni magát.

A D opció meg az, hogy valójában a legjobb tesztelfedettség koreában van. Ott a halálozási ráta 1% alatti. Mivel valószínűleg ott se száz százalék a felderítettség, ez lehet akár fél százalék is. Nyolc milliószor 60% szorozva féllel. 24000 fő, és ebből a legtöbbet akkor se mentjük meg, ha mindent beáldozunk.
Tavaly háromszázezer ember halt meg itthon.
Lehet számolni, kinek mi mennyit ér.

Kurva jó lenne valós számadatokat látni.

De mindegy is, nem fog eddig tartani.

Stabilan 25%os növekményt hoz ez a szar naponta. Májusban elérjük a plafont, ha nem hat a lassítás.

Ad Dio 2020.03.22. 23:46:08

@Sir Galahad:

Nem mintha érdekelne, de az ellenzék nem támadt fel. Ezt nem tudom honnan veszed. Gyakorlatilag azon a szinten vannak, hogy már az index sem meri őket idézni.

Az öregek meg sokkal szabálykövetőbbek, mint a fiatalok. Miért? mert ilyen világban nőttek fel. Csakhogy a szabály követhetőségéhez meg kell hozni a szabályt...

teéjesenmindegy 2020.03.22. 23:49:56

@Runner42:
Március 20-ig 316 664 tesztet csináltak a koreaiak.
És nem az számít, hogy hány milliós az ország, hanem az, hogy a potenciális pozitívoknak utána menjenek.
Egy pozitívra 35 teszt jutott Koreában. Mint nálunk.

És nem a teszt állítja meg a vírust, hanem az, hogy Korea karanténba vonult.

Sir Galahad 2020.03.22. 23:50:48

@Ad Dio: Örülnék, ha igazad lenne...

teéjesenmindegy 2020.03.22. 23:52:06

@HaCS: "Ha 60% kell a nyájimmunitáshoz,"
Izé. Arról olvastál bármit, hogy a gyógyultak immunisak lesznek?

Ad Dio 2020.03.22. 23:58:57

@teéjesenmindegy:

Ez pillanatnyilag még kérdéses, de nem nagyon van dokumentált visszaeső. Ráadásul a legtöbb kórházi dolgozó életben van, ami egy ismételt fertőzésnél nem volna valószínű. Szerinted nem kapták el a vírust azok akik napi szinten ki vannak neki téve? Harmadik közvetett bizonyíték az, hogy a gyógyultak sokáig karanténban vannak összezárva a betegekkel, de nem betegszenek meg újra.

Az immunitás egyelőre nem bizonyított, de valószínűsíthető.

Örömhernyó 2020.03.23. 00:00:45

@midnight coder: "A baloldal pedig a boomerek fogyásának örülhet, kevesebb idősebb polgár = kevésbé tapasztalt társadalom."

Azt kétségbe vonom, hogy attól, hogy valaki boomer (Magyarországon ezek a Ratkó-gyerekek, bár boomerezni nyilván trendibb manapság), tehát idősebb, rögtön tapasztaltabb, bölcsebb is lenne. Eleve az amerikai boomerekről is az a vélekedés, hogy nekik annyira semmiért nem kellett megküzdeni, mert konjunktúrában nőttek fel. A magyarországi Ratkó-gyerekeknek is mindig volt állása, nem ismerték a munkanélküliséget, egy gondoskodó államban nőttek fel, ahol nem volt verseny, tömegével nyomták be a proli és paraszti származásúakat is a felsőoktatásba, kiutaltak nekik lakást, nem kellett a piaci versenyben tájékozódniuk és érvényesülniük. A boomer az idős, gondtalan életet élt, fogalmatlan ember szinonimája is.

A baloldalnak pont a nyugdíjas és 50 feletti réteg volt a bázisa. A kádári nosztalgia miatt főleg. Amíg a klerikálfasiszta pártok le nem nyúlták a baloldal taktikáját (10 kiló liszt, közmunka, gyógyfürdőbérlet, nyugdíjemelés választások előtt), addig a baloldalnak esélye volt az időseknél.
A tapasztalt, józan, tanult emberekből álló társadalom pedig minden pártnak rémálma, mert aki művelt, tanult, empatikus, élettapasztalattal rendelkezik, az egyes kérdésekben nem egy párt iránymutatása alapján dönt, hanem van saját elképzelése, véleménye, értékítélete.
És eleve értelmes ember a baloldal-jobboldal felosztását elveti, mert ugye a magyar politikai palettán kizárólag baloldali pártok vannak. Jobboldali párt nem élne meg Magyarországon.

Örömhernyó 2020.03.23. 00:04:54

@midnight coder: Én sok kérdésben jobboldalinak mondható nézeteket vallok és én nem tartanám katasztrófának, ha megtizedelné az időseket a vírus. 60 felett ár kellene adni a stafétát a fiataloknak. Az életkor önmagában nem érték, nem ad bölcsességet. Ha a 60+ generáció nem adja át a stafétát, akkor majd a vírus kiveri a kezükből. Ez a természet rendje. Survival of the fittest. Aki tud alkalmazkodni a változáshoz, az túléli. Ennyikeh!

teéjesenmindegy 2020.03.23. 00:08:32

@Ad Dio: Háát, én olvastam olyanról, aki megkapta megint.
Nyájimmunitást vagy bármilyen immunitást akkor lenne érdemes egyáltalán számba venni, ha bizonyítottan immunitást szereznek az emberek. Addig ez nem opció.

teéjesenmindegy 2020.03.23. 00:09:39

@Örömhernyó: Anyád biztosan lelkesen olvasgat téged öcsi.
Az azért megvan, hogy te is leszel 60?

Örömhernyó 2020.03.23. 00:13:50

@Ad Dio: A 60+ generációnak hogy mondod meg, hogy maradjon otthon? Velük nem lehet beszélni, megértetni ezt.
Én Kelet-Ázsiában élek, itt sokkal fegyelmezettebbek az emberek, a saját érdekükben, de az utcák tele vannak öreg emberekkel. Itt is népsport az orvosi váróban pletykálás, mint Magyarországon is. Öregek gyülekeznek a parkokban, piacokon, tömegközlekedésen. Az éttermek tele vannak. Az iskolák nyitva, csak ott szünetet az oktatás, ahol koronavírusos diákokat találtak, ott karantén és tesztelés van.
Az öregekkel itt se lehet beszélni, tiltani nekik bármit, mert itt Ázsiában aztán különösen öntudatosak az öregek, mindenki tiszteli őket, mert öregek. Akkor is, ha kiállhatatlan, síkbuta, antiszociális, bogaras vénasszonyok.
Szerintem is otthon kellene maradniuk, de ők az a korcsoport, akik ingyen utaznak, nincs munkájuk, iskolába nem járnak, tehát a munkáltatójuk vagy iskolájuk se mondhatja, hogy maradjanak otthon. Nincs felettük hatalma senkinek.

Örömhernyó 2020.03.23. 00:19:07

@teéjesenmindegy: Én 60+ évesen tisztában leszek azzal, hogy nem én fújom majd a passzátszelet. Eddigi életemben is folyamatos önvizsgálatot tartottam, nem gondolom, hogy minden kérdésben én vagyok a bölcsesség forrása és csak nekem lehet igazam. Csak hát ehhez is kell egy kis intelligencia.
Az viszont igaz, hogy aki 60+ évesen buta, beképzelt, önkritikátlan, az valószínűleg fiatalon is ilyen volt. Sok ilyen van. Nekik aztán végképp nem érdemes 65 éves kor felett fogyasztani az oxigént.

Runner42 2020.03.23. 00:23:28

@teéjesenmindegy:

4 hét alatt megállították, 2,5 dolláros gyorstesztet használtak, félóra alatt mindenki mobilján ott volt az eredmény. Kocsiból kiszállni sem kellett a teszt elvégzéséhez. Igen, kellett karantén, a kontaktok lenyomozása. 8 ezernél megfogták a vírust, 0,9% mortalitással.

Mi, amit csinálunk és a többi európai ország, totális csőd. A vírus terjedése gauss görbét mutat. A csúcsa katasztrófa több tízezres halálozási számmal, egyetlen ellátó rendszer sem bírja. Még a lombard sem, pedig az oecd besorolása alapján 10-ből 9.9 a minősítése. Ennek a gauss görbének a csúcsát akarja európa leszorítani annyira, hogy az ellátó rendszer elbírja. Nem bírja, a magyar meg még annyit sem bír majd, mint az olasz, vagy spanyol.

Te a magyar tesztelési számokat hasonlítod a koreaihoz. Szégyelld magad. Ennyire erővel hasonlíthatod a málnaszemet a dinnyével, mennyiségre ugyanannyi, 1. Melyikkel élsz tovább?
Ott bárki tesztelhette magàt a drive through állomásokon. Itthon még azokat sem tesztelik, akik bizonyítottan közeli kapcsolatban voltak fertőzött személlyel, kivéve ha pintèr sándor a neve.

Korea bizonyított egy hónap alatt lezárta a járványt, kiváló eredménnyel. Bármennyiben fogadok, higy nálunk nem fog megállni 8 ezer alatt a fertőzöttek száma.

10 év fegyházat minden indexes újságírónak !!! 2020.03.23. 01:48:15

@Runner42: Amig nincs ellenszer addig nem tudjak megallitani a virust, legfeljebb idolegesen elfojtani. A karanten is csak atmenetileg megallitja a terjedest, de ahogy ujra beindul az elet, ujra elkezd terjedni. Mig nincs vakcina addig az intezkedesekkel csak lassitani lehet a terjedest, hogy ne terheljek tul az ellatorendszert. Koreaba is ujra fog indulni par het mulva, ha naluk tenyleg nincs, kulfoldrol ugyis ujra megkapjak. Nem az a kerdes, hogy valaki megfertozodik e, hanem hogy hanyadik hullamban.

Csóka Endre 2020.03.23. 03:27:45

@invalid user name: Köszönöm szépen! Ezek a szerencsétlenek kitiltottak, azért nem láttam a csoportot.

Ad Dio 2020.03.23. 06:50:33

Matykónak megint rohama van.

spinat 2020.03.23. 07:27:45

@HaD: a lélegeztetőgépen szorulók, vagy az arra csatlakoztatottak? Mert miután elfogytak a gépek, aki azután szorulna rá, az esélytelen. Plusz a kollaterális veszteség. Ha bármi más súlyos problémád lesz, nem lesz aki ellátáson.

HaCS 2020.03.23. 07:31:55

@Ad Dio:

Igen, valószínűleg én is tévedek, de elég valószínűtlen, hogy a tévedésem nagyságrendi méreteket öltene.

Csak azt szerettem volna elérni, hogy ne ringassuk magunkat illúziókba! A helyzet tényleg súlyos, és senki ne gondolja, hogy ennek záros határidőn belül van egyszerű megoldása! Ha egy megoldás egyszerűnek is tűnik, általában nem az.
Nem fogjuk megúszni, hogy valamilyen súlyos áldozat(ok) nélkül ez pár hónapon belül magától bárhogy is lezajlik.
Mindenkinek össze kell szednie magát, és konstruktívan hozzáállnia a probléma megoldásához, mert egyénileg egy bepánikolt, szétzilált társadalomban senki nem fogja tudni kezelni a gondokat.

Sir Galahad 2020.03.23. 07:38:00

@Ad Dio: Szerintem őrá kéne bízni az egészet. Néhány bunkó hozzászólással 10 perc alatt elfojtotta a vitát, hátha a járvánnyal is sikerülne neki :)

Din Serpahis 2020.03.23. 08:12:07

Olaszországban látszik, hogy ha kellően nagy a nyomás, minden lehetséges. Leállítottak mindent, tegnap már 1000el csökkent a napi fertőzés szám. Ennyi, ez az egyetlen módja, hogy megállítsák a vírust. Kőkemény szeparáció, és nagyon kemény szankciók a karantén megszegőivel szemben. Aki szerint ez politikailag nem kifizetődő, hazudik - az olasz kormány népszerűsége 10 éve nem látott magasságokban szárnyal, holott korábban rekordmélyen volt. Az emberek biztonságot akarnak és ha valaki megadja, azt értékelik. A fidesz egyetlen okból nem csinál semmit, egyszerűen hiányzik az érdemi cselekvéshez a tehetség. Orbán körül csak idióta nyaloncok lebzselnek, ő maga meg hülye a témához. Ennyi.

Ad Dio 2020.03.23. 08:13:46

@HaCS:

Senki nem állítja azt, hogy a helyzet nem komoly. Csak az nem biztos, hogy mibe halnak meg többen: a vírusba, avagy a gazdasági összeomlásba. A 2008-as válsághoz köthetően minimum 1.000.000 ember vesztette az életét (rák, szív és érrendszeri betegségek, depresszió stb). A mostani válság - egyelőre - meredekebb mint a 2008-as volt.

Nagyon-nagyon fontos, hogy valós számokkal, valós adatokkal nézzünk szembe és ne hagyjuk, hogy az érzéseink alapján becsüljük fel a helyzetet.

Nyilván a legbiztosabb az volna, ha mindenkit hazazavarnánk és katonaság járna körbe ellenőrizni hogy mindenki otthon van-e. Meddig? Mondjuk egy évig. Vakcina kifejleszt, járvány letudva. Mi maradna a gazdaságból? Egy emlék. Százmilliók munka nélkül, depresszióban, komplett ipar romokban, nemzetgazdaságok lenullázva, jegyre árult élelmiszer stb... Ezt kéne követni? Aligha.

Bedobni a gyeplőt? Lesz ami lesz? Csak Magyarországon meghalhat 30-50.000 ember. Az egészségügyi ellátórendszer kinyiffanása miatt akár még több. Ezt akarjuk? Aligha.

Valahol a kettő közt kell kompromisszumot hozni. Olyat, ami fenntartható hónapokig, elég hatékonyan lassítja a vírust és mégis hagyja létezni a gazdaságot.

Ezért gondolom, hogy legfontosabb a kockázati csoport izolálása lenne/lett volna. Erre kellene mindennek épülnie. Második legfontosabb feladat a kórházi kapacitás növelése, ideiglenes ellátóhelyek kiépítésével (végre hasznát vehetnénk a stadionoknak). Párhuzamosan ki kellene képezni ellátó személyzetet (alapszintű ápolói gyorstalpaló). Ha ez megvan, onnantól lehetne trimmelni azzal, hogy mennyire tartják vissza az embereket az utcától.

chrisred 2020.03.23. 08:21:48

Szerintem akkor jelentsük ki, hogy Kínában megállították a járványt, ha feloldják a kényszerintézkedéséket, és utána nem kezd újból terjedni. Mert most csak annyit tettek, hogy elszigetelték egymástól az embereket, ezzel megszakították a fertőzési láncot.

chrisred 2020.03.23. 08:32:16

@Din Serpahis: A Fidesznél válsághelyzetekben mindig Putyinhoz igazodnak. Ha ő arra használta ki a járványt, hogy még 16 évig becementezze magát a teljhatalomba, akkor Orbánt is csak az érdekli, hogy korlátlan időtartamú diktátori jogkört szerezzen magának, hogy egyszemélyben dönthesse el, legyen választás vagy sem.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.23. 09:07:55

@Din Serpahis: majdnem beirtam, hogy a "nem csinal semmit" azert eleg eros kifejezes ha az eddigi intezkedesekre gondolok, de latva, hogy szerinted svajc, franciaorszag es nemetorszag ugyanugy nem csinal semmit, inkabb beteszem a kommentedet a patasorbanozo kalapba.

qwertzu 2020.03.23. 09:11:27

@Ad Dio: De igen, tragikus. Most saccra 3 hónap mulva lesz 50% munkanélküliség. Az brutális.

Az hogy nem kell fizetni, az egy dolog, de az államnak sincs végtelen pénze, ráadásul az állam forrásai pont ugyanúgy elapadnak, mert nincsenek adóbevételek, miközben a kiadásai nőnek. És előbb utóbb hitelt sem fog tudni felvenni, jön a hiperinfláci, stb...

Szó szerint nullán lesz a gazdaság a végére. És egy teljesen lenullázott gazdaságnak IS vannak halálos áldozatai.

Amúgy szerencsére a svédek kiprobálják a szarjuknk bele módszert, megnézzük mi lesz.

Örömhernyó 2020.03.23. 09:13:39

@chrisred: Az, hogy Kínában most nem terjed már annyira, semmit se jelent. Simán vissza fog kanyarodni Ázsiába Európából. És még Afrika hátra van. Miután mindnehol fellélegeznek az emberek, nagyon valószínű, hogy valahonnan megint elindul a járvány egy eddigieknél durvább vírustörzzsel, variánssal. Mert a vírus is mutálódik.
Ezek a járványok nem egy irányba terjednek és nem akadályozza semmi, hogy hónapokkal később Afrikából induljon egy újabb hullám Európa vagy Ázsia felé.

Örömhernyó 2020.03.23. 09:20:59

@math0: Anyám beadta a kulcsot nyugdíjas élete megkezdése után nem sokkal. Nagyon fájdalmas, embert próbáló időszak volt, de azóta látom, hogy ezt kellene mindenütt végrehajtani. Vagy soha ne lehessen nyugdíjba menni (és az állam felé járulékot se kelljen fizetni) vagy akkor 65 és korban euranázia.
Az emberek sokkal jelentőségteljesebb életet élnének, ha tudnák, hogy 65 évesen vége van.
De ne legyünk kegyetlenek, csak az állam (többi adófizető) nyakán ne élősködjenek. Ne legyen állami nyugdíj. Mert az öregedő társadalmakat megnyomorítja.

A magyar politikai palettán nincs jobboldali párt. A baloldali kormánypártok nacionalista, migránsellenes propagandát folytatnak. De közben a szabad verseny, piacgazdaság, meritokrácia, hatékonyság, felelős költekezés ellen vannak. Ezek a jobboldali értékek. A migránsozást balos és jobbos iranyultsággal is lehet tolni.

Örömhernyó 2020.03.23. 09:37:41

@math0: Az öregek azért nem sokfélék. Beállnak egy irányba, amerre fordítják őket, hergelik őket, aztán egymást is. Kezet csókolnak Horn Gyulától Gyurcsányon át Orbánig. Ahogy életünk kezdetén, gyerekkorunkban nem nagyon vagyunk tisztában a dolgokkal, folyamatokkal, nincs megfelelő ítélőképességünk, úgy életünk vége felé is van rá esély, hogy beszűkül a gondolkodásunk. Volt olyan PhD-s vegyész ismerősöm, aki idős korában a nyugdíjas villamosmérnök ismerősével hergelték egymást mindenféle illuminátusos meg sorosgyörgyös elméletekkel. Még a 2000-es években, amikor az összeesküvés-elméletek nem voltak ennyire népszerűek Magyarországon. Tőlük hallottam először a Cion bölcseinek jegyzőkönyveiről is. És ezek művelt, nyelveket beszélő nyugdíjasok voltak, akik német cégeknek dolgoztak karrierjük csúcsán, utaztak, világot láttak. Képzeld hogy leépül, legatyásodik szellemileg egy mezőgazdasági gépszerelő, nyomdász, magyarszakos tanár vagy ápoló, akik azért sose használtak különösebben az agyukat.

Csóka Endre 2020.03.23. 09:40:13

@Örömhernyó: A véleményed nem jobboldali, hanem szélsőjobboldali. Merthogy saját bevallásod szerint is messze jobbra van mindenféle képviselt állásponttól.
De pl. az USÁ-ban is épp egy 74 és egy 77 éves jelölt közül fognak elnököt választani, további négy évre.
Nem moderáltalak ki, de megkérlek, hogy itt ne vidd tovább a gondolatot! Értettük az álláspontodat, és nem értünk egyet vele.

HaCS 2020.03.23. 09:51:50

@Ad Dio:

Az egész rákfenéje, hogy ez egy pozitív visszacsatolású folyamat, hosszú holtidővel (1 hét lappangás), és exponenciális függvényjellemzőkkel. A folyamatirányítók rémálma.

Alacsony értékeken muszáj tartani egyáltalán a szabályozhatóság fenntartása miatt. Az általam leírt számok merőben elméletiek (bár az alapjai valósak), csak az illusztráció végett. A gyakorlatban meggyőződésem, hogy képtelenség a betegséget egy fix magas értéken stabilan tartani huzamosabb ideig. Ott már vagy csökken az esetszám, vagy drasztikusan nő. Ezzel meg sem próbálkozik senki. Ebből a szempontból olyan alacsonyan kell tartani, amennyire lehet.
A kérdés, hogy mennyire lehet. És ehhez kell a hihetetlen mértékű tudás, számítás, szakértelem (ami csak hogy tisztázzuk itt a blogon jelenlévők összességében sincs meg persze velem együtt). Ugyanis az izolációval önmagában csak elodázunk egy problémát (jelenleg kénytelenek vagyunk), nem megoldjuk. Ezt olyan mértékűre lehet csak tervezni, amely fenntartható a valós megoldásig, az adott izoláció melletti lefolyás legkritikusabb időszakában is. Ha rosszul méred fel, nem fenntartható a kritikus időszakban, akkor az izoláció pont akkor szakad fel, és ömlik rá a rendszerre, amikor az egyébként is a legterheltebb. A folyamat pedig pozitív visszacsatolású, és exponenciális, tehát ez a forgatókönyv a létező legrosszabb, amit mindenáron el kell kerülni.
Ilyen forgatókönyveket terveznek, értékelnek, cáfolnak, újraterveznek... most a világ legkomolyabb szakemberei 30-as, 100-as csoportokban. Összességében jóval több információval, és háttértudással, mint bármelyikünk. Még nem jutottak eredményre, de az adatok is napról napra változnak. Hagyjuk őket dolgozni, addig meg marad az A terv, azaz a minél alacsonyabb szint, hogy a forgatókönyvek idejéig megmaradjon a szabályozhatóság (talán).
Arra mondjuk lehet készülni, hogy a CNC-sor kórházi ágyat gyárt, vagy lélegeztetőgépet, varrónő maszkokat, az arckrémgyár fertőtlenítőt. Neadjisten ha az emberek igazán észhez térnek, még a közmunka sem lesz akkora szitokszó.

Ad Dio 2020.03.23. 09:54:08

@qwertzu:

Vállalkozó vagyok. Alkalmazottakkal. Belülről szemlélem a bajt, de mégsem látom tragikusnak a helyzetet. A bevételekkel együtt a kiadások is drasztikusan visszaesnek. Beosztjuk okosan ami van és elég pont lesz. Rendhagyó húzások lesznek, amik meg fognak bennünket lepni, de ez ezzel jár.

HaCS 2020.03.23. 10:03:11

És még egy apróság.

Bár teljesen triviális, de mégis le kell sajnos írnom.
Ez egy globális probléma. A Föld bolygónak van egy olyan sajátos tulajdonsága, hogy amikor az északi féltekén nyár van, akkor van délen tél, és vice versa.

Ad Dio 2020.03.23. 10:32:54

@HaCS:

Nagy vonalakban egyetértünk. Azt is készséggel elismerem, hogy nincs komplex rálátásom. Sajnos azt is látom viszont, hogy a politikusoknak is csak egyik szeme függ a szakértőn. A másik a népszerűségi mutatókon van.

Mindenesetre a fegyelem most mindenek felett fontos. Így mindent betartunk és az összes ajánlást követjük. Annyival egészítve ki, hogy a környezetünkben élő időseket már hetek óta nagyon szigor karanténban tartjuk. Fegyelmezettek, megértették az okot, együttműködnek.

Amit pedig lehet, azt mozgásban tartunk. Mert ez is fontos.

Kicknick 2020.03.23. 10:34:19

A járványt megfékezni olyan mint benntartani a fingot.
Egy darabig menni fog aztán úgyis utat tör magának

Burgermeister 2020.03.23. 10:41:37

Elkestunk! Mindenki atfog fertozodni.

Csóka Endre 2020.03.23. 10:44:46

@math0: Megkérlek, hogy a sértegetést mellőzd, próbálj inkább tényszerűen érvelni! Egy kétszer is elküldött, érvet nem, csak sértéseket tartalmazó hozzászólásodat kimoderáltam.

TurboFarkas 2020.03.23. 10:45:18

Én egy hete ki sem léptem a kiskapun, a 3 gyerekem sem. Tanárként küldözgetem a tananyagot 140 gyereknek, akiknek 35-40%-A MEG SEM KAPJA azt, híján lévén mindennemű online eszköznek.
MIRŐL BESZÉLÜNK?
A feleségem nap mint nap bejár dolgozni (egészségügy) és minden nap egyre pánikrohamosabban ér haza. Itthon mérgeződik a levegő, és nem a Covid-19-től...
Inkább kimegyek a szabad utcára és ott pusztulok el a vírustól, mint itthon a semmittevéstől és a pániktól!

Ad Dio 2020.03.23. 10:46:53

@Kicknick:

Voltál katona? Álltál díszsorfalat? Mit csinálsz ha vizelni kell?? Csak annyit engedsz ki mindig, amennyit a nadrág felvesz. Elpárolog, jöhet a következő adag. :-D. Na. pont ezt fogjuk most tenni. És közben plluszban nem vedelünk, hogy a hólyag ne fakadjon ki.

Kicknick 2020.03.23. 10:50:47

@TurboFarkas: ti vagytok a legjobb példa arra hogy baromira semmi értelme otthin kuksolnotok. Ha valaki, akkor az asszony fogja hazavinni nektek a vírust, lehet már át is estetek rajta.
Ha a gyerekekkel nem mentek öregek közelébe - és mondjuk azok sem akikkel esetleg a házon kívül találkoztok - akkor startisztikailag közel 0% az esélye hogy gondot okoznátok. Ergo tök fölöslegesen vagytok bezárva.

Kicknick 2020.03.23. 10:52:01

@Ad Dio: talán az is elég ha nem hugyozzuk le sem magunkat sem az öregeket...

Ad Dio 2020.03.23. 10:55:23

@TurboFarkas:

Ez most kurva szar. Hidd el, mi is megéljük. De kutasd fel magadban az erőt, keresd meg azt a rutint ami tartható. Fogd magad most kemény kézzel, mert ezek jelenleg elvonási tünetek. Nem vicc, komolyan mondom. Az ingergazdag környezet dopamin reakcióját hiányolja a szervezeted. Jó hír, hogy ha kibírod, egy idő után alkalmazkodik a csökkent szinthez és egyre könnyebb lesz.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.23. 11:10:12

@TurboFarkas: erdekes helyen lakhatsz, a gyerekes csaladok 98%-anak van internet hozzaferese.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 11:10:36

"Tom Hanks fáradtnak és betegnek érezte magát, továbbá izomfájdalmai is voltak."
Hát bassza meg, én minden novembertől márciusig ezt érzem ebben a szutykos kárpát pöcegödri időben, hetente 25 fokos hőmérsékletváltozások közepette, mégsem nyivákolok. Elhiszem, hogy hanks úr a kaliforniai állandó nyárban , meg az olasz pöcsverők a napsütéses téli Lombardiában elkanászodtak, aztán egy kis szellőtől is ágynak dőlnek, meg hullanak mint a legyek, de mi ezt meg sem érezzük. Ezek a vírusos napok ugyanolyanok, mint a többi téli nap. Telenyomjuk magunkat minden télen echinacheaval, lándzsás utifűvel és vitaminnal mint a drogosok az erüket heroinnal, oszt átvészelünk mindent. Rólam már februárban lepergett ez a korona, mint az orbáni ugatás-csaholás.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 11:22:24

@Örömhernyó: Nincs itt semmiféle járvány, annyi, hogy a párezer 80 éves halálos beteg pár hónappal előrehozta a végelgyengülést. Ennyi. A járvány ott kezdődik amikor 20-40 közöttiek hullanak 10 millió számra, mint 100 éve. No az járvány volt.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 11:22:24

@Örömhernyó: Nincs itt semmiféle járvány, annyi, hogy a párezer 80 éves halálos beteg pár hónappal előrehozta a végelgyengülést. Ennyi. A járvány ott kezdődik amikor 20-40 közöttiek hullanak 10 millió számra, mint 100 éve. No az járvány volt.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 11:27:04

Az viszont jobban aggaszt, hogy kialakul valami vírusmutáció, mint 100 éve az ismeretlen influlenza, aztán mindenki meghal tőle. No olyantól lehet rettegni. De az nem most lesz, hanem amikor senki nem sejti. Váratlanul, meglepően. Pont ez a lényege.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 11:31:14

Most egyébként válság sincs, csak felesleges, vagy előre kitervelt pánik. Pár hónap múlva vége. Az igazi gazdasági válságok évekig, évtizedekig tartanak. Mint a 2008-as, amiből 6 év alatt keveredtünk ki. No az válság volt, a mostani meg csak egy rezdülés.

Kicknick 2020.03.23. 12:01:52

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: ezt mondjad azoknak akiket épp kirúgtak a munkahelyéről.

vajdasagi 2020.03.23. 12:35:22

@Örömhernyó: Én 60 fölötti vagyok és egyetértek a véleményeddel, pedig látszólag ellenem szól. Ez a célirányos hozzáállás. A gyerekeim jövője számít elsősorban, és most ezt veszélyeztetjük egy horrorisztikus méretű gazdasági válsággal. Hagyni kéne a természetnek, hogy tegye a dolgát :-)

vajdasagi 2020.03.23. 12:37:53

@teéjesenmindegy: Én már vagyok 60+ és én is helyelem, amit Örömhernyó mondott. Azért az megvan, hogy a gazdasági válságnak többek között gyermekéhezés lesz a következménye 1-2 év múlva?

Csóka Endre 2020.03.23. 12:49:27

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: Amikor ezrével halnak meg az emberek azért, mert már nem jut nekik lélegeztetőgép, pedig egy részük felépülhetne, az azért sokkal durvább dolog, mint egy szezonális influenza.

Kivlov 2020.03.23. 13:35:32

Ezzel a hozáállással reménytelen megállítani.

Megállítani csak teljes kijárási tilalom mellett lehetne. 3 nap rendkívüli munkaszünet: se bolt, se semmi ne legyen nyitva. Határok, reptér lezárása. Csak kórházi és gyógyszertári ügyelet. A tilalmat rendőrök, katonák felügyeljék. A paraszt meg vásároljon be előre 3 napra. Erre máskor is képes volt már.
Önkéntes alapú, "maradjottondeközbenteszkóbamehetsz" hozzáállással sz*rt sem érünk.

Larrikin 2020.03.23. 13:42:10

@vajdasagi: csak egy gondolatkísérlet erejéig: a nyugdíjrendszerre, egészségügyre, lakáshelyzetre esetleg kedvezően hatna az öreget ritkító járvány, de az olasz fejleményeket elnézve ez egy társadalmi-gazdasági apokalipszis, traumatizált túlélőkkel.

Larrikin 2020.03.23. 13:47:01

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: miből gondolod, hogy pár hónap múlva vége? A járványnak csak az elején járunk, és nem látszik, hogy érhetne véget brutális emberáldozatok nélkül. A nemzetközi termelési láncok összeomlása is épp csak kibontakozóban van, lazán benne van a pakliban, hogy jövő télre étel és fűtés sem lesz, ha így folytatjuk.

Bogomil 2020.03.23. 14:19:16

@Kivlov: Miért pont 3 nap? A vírus a már megfertőzöttekben úgy 2 hétig fertőzőképes...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.23. 14:24:24

@Runner42:

"Ha lett volna gyors teszt, akkor a szegedi doki az autójába beülve elhajt a legközelebbi drive through helyre, megnyalja a pálcikát, majd fél óra múlva a mobiljára megkapja az eredményt"

Wishful thinking.
Neki a pozíciójából adódóan azonnal elvégezték volna a tesztet a kórházban, ahol remélhetőleg már csak dolgozOTT. Tudatosan nem teszteltette magát.

Őt a törvény szerint súlyos testi sértés bűntettéért kellene bíróság elé állítani. Ha pedig az általa megfertőzöttek közül egy is meghal, akkor halált okozó súlyos testi sértésért. Persze manus manum lavat, biztos kimossák valahogy a szarból a kollégák. Etikai eljárás persze lesz, büntetőfeljelentés ellenben biztos nem lesz.

Kivlov 2020.03.23. 15:15:32

@Bogomil:
Mert 2 hétre nem lehet leállítani a boltokat is.
Szerintem eső körben elég lenne 2 db 3 napos 7vége, aztán meglátnánk, hogy hogy alakul az ilyenek után.

A lényeg, hogy a jelenleginek nincs értelme: moziba pl nem mehetek, de teszkóba igen. Ott is ugyanúgy át lehet adni a vírust.

Exploiter 2020.03.23. 15:27:57

Egy nagyon jó kis kalkulátor, ha valakit érdekelnek a lehetséges számok.

Nem tökéletes, de lehet vele szórakozni.

gabgoh.github.io/COVID/index.html

Bogomil 2020.03.23. 15:30:24

Azt valószínűsítem, hogy egy 3 napos szünet után még tömegesebben özönlenének az emberek a teszkóba...
Az átlagos (potenciálisan fertőző, közeli) kontaktusszámot kellene szerintem erőteljesen csökkenteni, emellett az időseket különösen elszigetelni - persze biztosítva ellátásukat. És sok-sok teszttel megtalálni és kötelezően karanténba tenni a fertőzötteket. Amúgy egyszerűen nem értem, hogy nálunk miért nem teszteltek/tesztelnek legalább egy nagyságrenddel több embert.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.23. 15:53:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne: tegyel feljelentest, ha annyira biztos vagy benne.

Gösser söralátét 2020.03.23. 15:54:37

Kész szerencse, hogy ebben a vészterhes időben olyan ember vezeti az országot aki felelősen dönt.
Kész szerencse, hogy ez a koszos tetves férgesagyú kancigány olyan agymosott hülyéken tud uralkodni akik négyévenként hatalomba juttatják annak ellenére, hogy a teljhatalom megszerzéséért még azt is berendeli a parlamenti szavazásra aki bizonyítottan koronavírus fertőzöttel volt egy térben és ezzel veszélyezteti a képviselők és még ki tudja a széthordás miatt hány ember egészségét.
Az egész tetves férges fideszes bandát azonnal karanténba kellett volna zavarni és kőkeményen büntetni, legalább annyival mint a pórnépet a karantén megsértéséért..

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.23. 16:12:40

@Örömhernyó:

Mi kisemberek nemet mondunk liberális kiirtási terveidre,. pont.

Egyszerűbb lesz a fajtádat internáln átnevelő táborokba.

Örömhernyó 2020.03.23. 16:15:19

@math0: Az igazi áldás az lesz, amikor tömegesen hullanak a 60 év felettiek. Olaszországban csinálják jól, leveszik őket a lélegeztetőgépről, hogy a fiatalabbaknak legyen hely. Ha Európa túl akar élni, nem pedig iszlamista migránsokkal akarja feltölteni az országait, akkor sajnos a ballasztot jelentő öregektől meg kell szabadulni.
Különben a virulens, gyorsan tenyésző afrikai négerhordák, álszírek, afgan kebabos erőszakolók foglalják el Európát. Merkel remélhetőleg elkapja ezt a vírust és elhullik. A migránssimogatók meg mennek lágerbe.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.23. 16:16:16

@math0:

Elmaradt a pedofil seggtánc est a Soros-romkocsmában, ezért vagy durci?

Örömhernyó 2020.03.23. 16:23:29

@MAXVAL bircaman közíró: A természet ( vagy valami állami labor) tenyésztette ki ezt a vírust. Előbbi esetben természetes szelekció folyik. Survival of the fittest.
Ha a kínai, amerikai, vagy más állam keze van a dologban, akkor ez egy fedett biológiai hadviselési program.
A legkisebb valószínűsége annak van sajnos, hogy az európaiak rájöttek, hogy fiatalítani kellene a társadalmaikat, ahelyett, hogy álszírekkel pótolják a meg nem született, abortált gyerekeket. Első lépés a gyengék ritkítása. Krónikus betegek, szívbetegek, cukorbetegek, elhízottak, rákosok halni hagyása. Kis rásegítéssel.
Tehát nem az én tervem, ez a durva valóság. Akármelyik forgatókönyv bizonyul igaznak.

gyongyi70 2020.03.23. 17:03:49

@Runner42: Az izraeliek pontosan így csinálják.

Piri és Barkas 2020.03.23. 17:12:02

@Örömhernyó: Szívemből szóltál embrió ! Magyarországon már nincs jobboldal. Ezt mondom már igen régóta !

]{udarauszkasz 2020.03.23. 17:21:20

@Örömhernyó: Te gondolkoztal azelott, mielott leutottel egy betut is a billentyuzeten?
Ha a nagymamad fekszik horogve az intenziven, aki gyerekkent meg sutotte neked tepsiszamra a jobbnal jobb sutiket, es fajo derekkal futott utanad, cipelte a repulomodelledet, vagy hatalmas tanyernyi smarnival vart, miutan te 15 km-t bringaztal ki hozza a faluba, es egyszercsak leveszik a geprol, es a kezeid kozott hal meg, na, akkor mit csinalsz? Megmondod neki, hogy azert hagyjak kinkeservesen megfulladni, hogy ne migransokkal kelljen potolni a fiatalokat...??
Az osztrak erre azt mondja: "Mein Gott, die Woed steht nimmehr lang..." (nagyjabol annyit tesz, hogy nemsokaig all mar a vilag...)
A helyzet az az, hogy valoszinuleg a wuhani laborbol kerult ki a virus. Azert nem latszik rajta, hogy mesterseges, mert nem genszerkesztessel hoztak letre, hanem valoszinuleg tenyesztettek, nemesitettek, az evoluciojat terelgettek addig, amig ki nem jott a kivant eredmeny. A kormanyok tul keveset arulnak el az intezkedescsomagjaikrol, mindenhol katonakat hivnak be, kozpontilag rendelnek el kijarasi tilalmat, de elotte meg nagyjabol 8-10milliora kell jutni kb 1000 fertozottnek. Itt Ausztriaban mar ezen tul vagyunk, Magyarorszagon ezen a heten is meglesz az ezer, es meglesz a kijarasi tilalom is.
Az osztrak hatar utan Becs fele az autopalya belso savjaban el van keritve egy szakasz Parndorfig, valamifele jarmuveknek tartalekoljak a helyet. Hogy ez mifele intezkedest takar, nem tudni, az autopalyasok honlapjarol se lehet megtudni semmit. Az, hogy Magyarorszagon ezentul korlatlan ideig rendeletekkel kormanyozhat az allamfo, az meg csak hab a tortan. Olyan vilag jon, aminek csak nagyon kevesen fognak orulni.

]{udarauszkasz 2020.03.23. 17:28:04

A virus tokeletesen elvegzi azt, amihez normalis esetben egy osszetett offenziva, hadosztalyok, tobbfajta fegyvernem egyuttes bevetese szukseges:
-mozgaskeptelenne teszi a nepesseg nagy reszet a kijarasi tilalmak, karantenek reven.
-lekoti a rendfenntarto szerveket, es a haderot egy reszet.
-meghagyja az infrastrukturat, mikozben a nepesseget tizedeli.
Ha esetleg mindehhez meg egy esetleges informacios hadviseles, vagy akar kiberhadviseles is tarsul, akkor mar nagyjabol sejtheto, hogy mivel allunk szemben.
Olaszorszagot, ami vegso soron egy Magyarorszagnal joval fejlettebb allam, nehany het alatt a foldbe dongolte ez a jarvany, anelkul, hogy egy puska eldordult volna, vagy akar egy szem vakolat is lepergett volna.

]{udarauszkasz 2020.03.23. 17:32:08

Hozzateszem: a fent leirtak kulonbozo forrasokbol kovetkeztetett szemelyes velemenyemet tukrozik, es nem all szandekomban "Fake Newst" terjeszteni.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 17:33:16

@Csóka Endre: Már miért kéne mindenkinek lélegeztetőgép? Szívet sem kap minden szívbeteg. Aki nem tud önállóan lélegezni, az bizony előbb-utóbb meghal.

s 2020.03.23. 17:36:23

"érdemes lenne valamilyen szintű további szigorítás felé lépéseket tenni"
Felesleges a kijárási tilalom, ha otthon maradsz magadtól is. Az értelmes ember nem a büntetés miatt van otthon, hanem a jól megfontolt közösségi és egyéni, egészségügyi érdekből. Aki buta, az nem érdemel demokráciát, viszont rajta a diktatúra sem fog segíteni.

s 2020.03.23. 17:38:26

@MAXVAL bircaman közíró: A kurva gecinyaló anyádat, baszod. Ezt nekem szoktad írni. Most féltékeny lettem.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 17:39:20

@Örömhernyó: A 60 év felettiek nem fognak hullani ettől a gyenge vírustól. Azok szervezete még erős. Csak a gyengék hullanak, akik pár hónapon belül enélkül is meghaltak volna. Túl van ez az egész lihegve. Én simán el tudom képzelni, hogy ezek az emberek akik most meghalnak amúgyis katasztrofális állapotban voltak. 70-80 éves emberekről beszélünk, akik kétkézzel habzsolták az életet, dohányoztak, egészségtelenül éltek. Hogy eddig éltek az is csak annak köszönhető, hogy az európai paradicsomban(olaszország, spanyolország, kanári szigetek) voltak, ahol a pálmafák között heverésztek a tengerparton.

s 2020.03.23. 17:43:43

@Örömhernyó: "Az életkor önmagában nem érték, nem ad bölcsességet."
Hát, baszod, neked nem is fog. Egyrészt kérdés, hogy megéred -e, vagy agyonbasz egy fickósabb 70+ öregúr egy vascsővel, éjjel a sikátorban. Ha véletlenül megérnéd, akkor egy olyan fasz lennél csak, mint fiatalon. Csak annál is hülyébb, bár ezt most kurva nehéz elképzelni is.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.23. 17:44:23

Németországban alig halt meg valaki. Ott biztos erősebb a szervezetük, nem a téli 20 fokhoz van szoktatva a tüdejük. Meg lehet több vitamint szedtek, mert télen többször szoktak köhögni, az olaszok meg szartak rá, mivel a téli 20 fokban sose voltak betegek.

s 2020.03.23. 17:52:37

@Örömhernyó: Ha az öregebbje elhullana, az egy katasztrófa lenne orbánnak. Ugyanis ő sem fiatal (56), tehát személyes érintettség befigyel, másfelől megy a szavazótábor a picsába. Utálom orbánt, de a humanizmusom tiltakozik az ellen, hogy ekkora árat fizessünk a bukásáért. Kedvelem az öregeket. Nem mindenben értünk egyet, de kedvelem őket.

s 2020.03.23. 17:57:59

@midnight coder: Hülye! Az öregek a fidesz szavazótábora. Ha valakinek jó ez a kibaszott vírus bármire is, az a momentum. Pislogjál hülyén, ahogy szoktál.

Csóka Endre 2020.03.23. 19:02:01

Ha félre is tennénk a morális kérdéseket, és hogy a politikusok rokonai is ugyanúgy veszélyeztetettek, pár tízezer idősebb szavazó halála elhanyagolható hatással lenne a pártpreferenciákra. Ilyet senki sem akar. Az viszont látszik, hogy a politikai kommunikációs szempontok minden oldalon komoly hatással vannak a pártok által hangoztatott álláspontokra.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.23. 21:22:53

mar erezheto a bezartsag hatasa a kommenteken :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.23. 21:26:09

@s: az utolso ogy valasztasok elotti felmeresben, biztos szavazok 60 eve felett, mszp-dk: 50%, fidesz: 25%. osszehasonlitaskeppen a teljes lakossagban ugyanez kb 20% es abban ugye benne vannak a valasztasra jogosulatlan fiatalok is.

s 2020.03.23. 23:27:54

@droid_: Ugyan, barátom. Az orbán az a két lábon járó szocializmus. A gondoskodó (elsősorban nyilván magáról, családtagjairól, barátairól és üzletfeleiről) állam. Egy kádár remake. Kádárjános újratöltve. Az idősebb korosztály zabálja. Meg van veszve érte. Az orbán a kádár rendszerében szocializálódott. Nem bír magából kifosni mást, mint egy kádár rendszert, amiben ő a kádárjános. Nem érti a mai világot, nem ért igazából semmit, mert segg hülye. Egy hatalommániás, gumicsizmás falusi tahó.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.23. 23:40:34

@s: nem kell nekem elhinni. nyugodtan guglizzal.

chrisred 2020.03.24. 02:53:41

@droid_: hirklikk.hu/kozelet/tovabb-csokkent-a-fidesz-tabora/359339

"Összesen félmillió támogató távozhatott a Fidesz mögül az elmúlt három hónapban. Leginkább a fiatalabb korosztály szimpátiáját vesztette el a párt, és leginkább a 60 év feletti alapfokú végzettségűek támogatják."

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.24. 06:49:44

Nekem tetszik ez a mostani állapot. Mintha mindig vasárnap lenne. Az utcánkban kurva nagy csend van, még a légy sem szisszen. Nyugodtabb így az élet. Csak ez a kurva kretén kormány ne lenne, akik mindenbe belepróbálnak ugatni. Az interneten és a médiájukban terjesztik a kreténségeiket. Még szerencse, hogy a facebook elkussoltatta a csuti cigányvajdát, legalább nem hallottuk mit ugat. Igaz én nem nézem ezt a kretént, de olvastam mekkorát égett. Csak csaholt, de nem hallotta senki.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.24. 06:49:45

Nekem tetszik ez a mostani állapot. Mintha mindig vasárnap lenne. Az utcánkban kurva nagy csend van, még a légy sem szisszen. Nyugodtabb így az élet. Csak ez a kurva kretén kormány ne lenne, akik mindenbe belepróbálnak ugatni. Az interneten és a médiájukban terjesztik a kreténségeiket. Még szerencse, hogy a facebook elkussoltatta a csuti cigányvajdát, legalább nem hallottuk mit ugat. Igaz én nem nézem ezt a kretént, de olvastam mekkorát égett. Csak csaholt, de nem hallotta senki.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.24. 06:58:38

@chrisred: @s: A csuti cigányvajdát nem az öregek és nem is a fiatalok támogatják, hanem a buta emberek, akik annyira buták hogy saját maguk még a seggüket sem tudják önállóan kitörölni. Akiknek mindig kell egy vezér, aki megmondja nekik mit tegyenek, milyen irányba, mivel, mikor, miért töröljenek. Az ilyen embereknek még azt is szabályozni kell, hol fogják a pöcsüket hugyozás közben. No erre a vezérszerepre a csuti elmebeteg tökéletesen megfelel.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.03.24. 07:57:46

@s: De természetesen a butát nem úgy kell érteni, hogy alulképzett, hanem neveléstanilag. A fidesz soraiban és a szavazóik között például hemzsegnek a buta, de diplomás egyedek. Az erkölcstelenséget nem lehet egyetemen tanulni. Azt ezek a fideszes erkölcstelen tolvaj hazudozó csalók otthon, családi körben szívták magukba. Volt aki egyetemet végzett köztük, volt amelyik meg kell 8 általánost. A butát így értettem.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.24. 09:31:23

@chrisred: itt arrol irnak, hogy adott korcsoportban milyen aranyu a fidesz partszimpatia. en arrol irtam, hogy a szavazok kozott milyen aranyu a korcsoport, fideszben es mashol. majdnem ugyanaz, de azert megsem. a hivatkozott felmeresben egyebkent az szerepel, hogy a 60 felett kb egyharmados a fidesz szimpatia (emellett egyharmad az osszes tobbi part egyutt, egyharmad a partszimpatia nelkuli), ami megfelel a teljes valasztokoru nepessegben mert aranynak. a tobbi partra nezve nem tettek kozze (ingyen) sem a szavazok, sem a szimpatizansok aranyat korcsoporti bontasban, sem a korcsoportok partszimpatia szerinti bontasat. nincs okom azt gondolni hogy ez gyokeresen valtozott volna pl az emlitett mszp-dk vonalon.

chrisred 2020.03.24. 09:51:07

@droid_: Ja, úgy értetted, hogy 2018-ban mondjuk a 300 ezer DK szavazó fele 60 feletti, és a 2,6 millió Fidesz szavazó 20%-a is. Ez akkoriban biztosan megfelelt az arányoknak. Attól még a fő folyamat az, hogy a Fidesz szavazóbázisa állandó, viszont egyre öregszik. Viszont azóta a főleg a fiatalabb korosztályokra építő protestpártok (Jobbik, LMP) bázisa lényegében összeomlott, ezért az ellenzéki oldalon majdnem másfél millió szavazó változó preferenciája alakítja át az ilyen korábbi generációs trendeket.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.24. 12:16:56

@chrisred: igen, pontosan igy ertettem. ha a fidesz szavazobazisa allando, akkor valoban 2 evvel oregebb 2018 ota. de azon meglepodnek, ha a jobbik es az lmp fiataljai most az mszp-nel vagy dk-nal lennenek, es nem nekik fajna legjobban ha az idosek nem szavaznanak (akarmilyen okbol).

Örömhernyó 2020.03.25. 16:04:30

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: Németországban nem tesztelik a halottakat a vírusra rutinszerűen. Ellentétben Olaszországgal meg Franciaországgal. Tehát a németek beírják, hogy keringési rendellenesség, rák, tüdőgyulladás vitte el az öregasszonyt. Így persze alacsony a statisztikában a koronavírusos halálozás. A vírus egyébként pont a melegebb időjárást nem szereti. A fertőzött, de tünetmentes vírushordozók nagy részéről nem is tudnak. A tüneteket mutatók 80%-a is helyrejön minden orvosi beavatkozás nélkül.
A sötétben tapogatózik mindenki, aki számokkal, adatokkal akarja elírni a járványt. Ugyanis az egyes országok teljesen máshogy szűrnek. A harmadik világban sehogy. Magyarországon kabaréba illően. Németországban a halottaktól nem mindig vesznek mintát. Franciaországban igen. Eleve más módszerre gyűjtött adatokkal dolgoznak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.25. 16:56:17

@Örömhernyó:

Én a Kásler-féle levélből és az azzal foglalkozó indexes cikkből arra következtetek, hogy bár a halotti jegyzőkönyvben (vagy ahogy hivatalosan hívják) az alabetegséget, vagyis a rákot, szívbetegséget stb. adják meg a halál közvetlen okaként és a vírusfertőzést csak másodlagos oknak, ettől még a halottat a vírus áldozataként tüntetik fel a járvány-statisztikában.

Persze ez utóbbit explicite így nem írják, így akár tévedhetek is.
süti beállítások módosítása